Stáž v Nemecku v rámci odbornej praxe

Od školského roka 2015/2016 majú žiaci učebných odborov autoopravár-mechanik, autoopravár-elektrikár a žiaci nadstavbového štúdia - dopravná prevádzka, možnosť zúčastniť sa 6-týždňovej odbornej praxe v rôznych mestách Nemecka. Tento projekt zastrešuje firma European Talents- /Automotive Talents, www.europeantalents.eu/.

Odbornej praxe v nemeckých mestách sa z našej školy zúčastnili 4 žiaci: Ján Slobodník, Miloš Polacký /III.C/ a žiaci Tomáš Baránek /I.AN D/ a Anton Možucha /III.B/.

Ján Slobodník a Miloš Polacký absolvovali odbornú prax v Heinrich Nabholz Autoreifen, Gräfelfing.  Tomáš Baránek a Anton Možucha vykonávali odbornú prax v Sprint Reifenmarkt, Wiesbaden.

Väčšina zamestnávateľov totiž hľadá ľudí už so skúsenosťami v danom odbore. Jednou z možností pre našich chlapcov, ako nadobudnúť pracovné skúsenosti a preukázať svoje schopnosti, je práve absolvovanie odbornej stáže v zahraničí. Môžu tak získať nové kontakty a skúsenosti v odbore, ktorému by sa chceli po škole venovať naplno.

Celkovú stáž v nemeckých mestách žiaci ohodnotili veľmi pozitívne. Získali nové skúsenosti, spoznali nové miesta i nových ľudí, získali možnosť ľahšieho uplatnenia sa na trhu práce, zdokonalili sa v cudzom jazyku, zoznámili sa s kultúrou daného prostredia atď.

Ako bolo na stáži v nemeckých mestách Wiesbaden, Gräfelfing nám porozprávali ...

Anton Možucha

„Začali sme  2-dňovým školením k prezúvaniu pneumatík a po ňom sme nastúpili do práce. Na začiatku nám všetko pekne poukazovali, čo sa kde nachádza a pod. Práca bola dobrá, nesťažujem sa, len trošku rýchla. Kolektív výborný, lepšie by to už asi ani nemohlo byť. Náš pracovný deň sa začínal o 07:30 hod., robili sme do 17:00 hod. a keď bolo treba, tak aj dlhšie. No a potom na ubytovňu, alebo inak povedané na hotel. Bývanie sme mali veľmi dobré, žiaden hotel by sa zaň nemusel hanbiť. Boli sme nadmieru spokojní, do lepšieho servisu sme sa ani nemohli dostať. Super!“

Tomáš Baránek

„Takže, prax v Nemecku bola pre mňa veľkým zážitkom, veľa mi to dalo do života. Naučil som sa veľa nových vecí,  hlavne ako to ide vo svete, ako sa tam pracuje a aké majú postupy a spôsoby pri práci. Robota veľmi fajn, chodil som tam rád. Každodenný režim začínal rannou toaletou a raňajkami. Tie tri kilometre do práce, pešo, boli vždy super rannou rozcvičkou. Cestou som si kúpil ešte čo to pod zub, prezliekol sa a začal makať.  Kolektív super, s chlapmi sa dalo aj posrandovať. Keď som niečo nevedel, ochotne mi všetko vysvetlili a naučili. Skrátka, skvelá robota, bavila ma aj napriek tomu, že sa tam robilo na slovenské pomery veľmi rýchlo. Čo sa týka ubytka bolo skvelé, sami sme si varili, upratovali, čo doma bežne nerobím, (to robí mama) takže ďalšia dobrá skúsenosť do života.“

Miloš Polacký

„Ubytovanie hodnotím na jednotku, pekné a hlavne so všetkým čo treba. Raňajky na hoteli vynikajúce, rôznorodý výber, obed a večera pozostávala z vlastnej výroby a zo surovín, čo som si kúpil. Štyri týždne sme sa skoro nezastavili, posledné dva týždne bolo menej roboty. Jednanie a prístup zo strany Nemcov na jednotku.

Na cestovanie z Mníchova do Herrshingu sme dostali auto, to nám veľmi pomohlo.

Cesta do Nemecka aj späť bola príjemná. Odniesli sme si hlavne veľa zážitkov a nových skúseností.

Ján Slobodník

„Bývali sme vo veľkej ubytovni, mali sme vlastné WC, kúpeľňu a kuchynku. Raňajky nám vždy zabezpečili, ostatnú stravu počas dňa sme si zabezpečovali sami.  Ráno sme vstali cca o 06:20, išli na raňajky a potom do servisu. Väčšinou sme prezúvali pneumatiky. Buď priamo na aute, alebo len čisto kolesá. Jedno auto nám trvalo cca 10 - 15 min. Niekedy sme dostali aj inú robotu, napríklad výmenu brzdovej kvapaliny a filtra. Pracovali sme 8 hodín, a samozrejme, mali sme aj hodinovú obedňajšiu prestávku. Po práci sme si na ubytovni pozreli nejaký dobrý film alebo zašli do obchodu (Lidl, Aldi, Netto).  Cez víkendy sme si mohli oddýchnuť, sem-tam sme išli von a posledný víkend sme strávili pri jazere v mestečku, v ktorom sme pracovali.“